800 310 013

Personální a vzdělávací společnost

Nákupní košík


Sebeorganizace na home office. Jak pracovat co nejefektivněji a nezbláznit se?

Sebeorganizace na home office. Jak pracovat co nejefektivněji a nezbláznit se?

Home office je teď novinkou pro mnoho z nás. Jak se soustředit na pracovní povinnosti, když zahrada potřebuje posekat, prádlo pověsit a venku je krásně? Mnoho lidí o volnosti v podobě práce z domova snilo, ale realita je nakonec jiná, a ne každý dokáže podat stejný výkon doma jako v kanceláři s kolegy. Proto v tomto článku naleznete pár rad, jak si tuto nově vzniklou situaci co nejvíce usnadnit.  

Co Vám určitě pomůže, je nastavení si režimuVytvořte si denní řád, nějakou rutinu, kterou budete pravidelně dodržovat, a tím se vyhnete prokrastinaci. Zvolte si pracovní dobu dle toho, kdy potřebujete komunikovat s kolegy, mít klid na práci nebo naopak se zabývat domácími pracemi a trávit čas s rodinou. Důležité však je stanovit si pracovní dobu pevně

Každé ráno si sepište pracovní úkoly, které musíte ten den splnit. Nezapomenete na nic důležitého a na konci dne Vás nepřepadne pocit, že jste za celý den nic neudělali. Postupným odškrtáváním jednotlivých bodů z Vás bude spadávat tíha z množství práce, kterou je třeba vykonat. Navíc nebudete zaskočeni, když se Vás vedoucí náhodou zeptá, na čem jste minulý týden pracovali. Jen těžko si budete vybavovat, jaké úkoly jste kdy řešili.

Práce z domova velmi svádí k trávení dne v pyžamu, županu a jiném domácím oblečení. To může Vaší pracovní morálce uškodit a svádět k menšímu výkonu. Samozřejmě není nutné brát si oblek, ale oblečení, které Vás bude „uspávat“ není šťastná volba. Vyberte si takové oblečení, které Vás bude k práci motivovat a zároveň bude pohodlné, ale určitě se převlečte a upravte. Stačí se učesat, líčení mohou ženy samozřejmě vynechat.
  
Je-li to jen trochu možné, zkuste se izolovat a vytvořit si pracovní místo, kde se budete věnovat jen pracovním záležitostem. Pokud nemáte možnost zavřít se v pracovně, pokliďte si alespoň pracovní stůl a připravte si všechny věci potřebné k práci, ať jsou po ruce. Nachystat si můžete i kávu nebo svačinu, abyste se co nejvíce přiblížíte prostředí v kanceláři, a zabránili tak neustálému odbíhání.
  
Snažte se co nejvíce omezit sociální sítě, které by Vám mohly házet klacky pod nohy. Stránky v podobě Facebooku, Instagramu nebo Twitteru svádějí k jejich chvilkovému probrouzdání, ale ve finále místo několika minut to může být i hodina. Odpojit se od připojení k internetu není moc příhodné, ale na internetu se dá najít mnoho aplikací, které Vám pomohou se od těchto rušivých elementů distancovat třeba tím, že je vypnou na určitý časový úsek. Doporučujeme například RescueTime, tato aplikace sleduje čas, který jste strávili na sociálních sítích či jiných webech a na konci dne zhodnotí, jak moc produktivní jste byli. Pokud potřebujete striktnější dohled, je výborná aplikace Freedom. Ta rovnou vypne přístup k Vámi zvoleným webům, buď na v určitý čas nebo na nějaký časový úsek.
  
A mimo jiné nezapomeňte, že práce z domova neznamená jen si ráno sednout do pomyslné kanceláře a odtrhnout se až večer. Což by se mohlo stát, pokud jste na „workoholičtější“ straně spektra. Nezapomínejte na pravidelné pauzy při práci, jako je svačina nebo oběd, a nepřetahujte Vámi stanovenou pracovní dobu. Důležité je i umět vypnout a věnovat svůj čas rodině, domácnosti a sami sobě. 
  
Správné nastavení je při home office klíčové, stejně jakou určitá vůle a disciplína dodržovat pracovní náplň, na druhou stranu je potřeba vědět, kdy přestat, a věnovat se i odpočinku. Předcházejících pár rad a pravidel by Vám k tomu správnému balancu měla dopomoci.